Pagina's

zondag 5 december 2021

Eten in de woestijn

Waarom het dan in de Bijbel staat?

Wat Johannes eet en hoe hij gekleed gaat.

In onze westerse 'beschaving',

is dat toch zijn eigen 'ding'?

Als hij dat nu fijn vindt en wil?

Daarover houd ik mij dan liever stil.

Toch raak ik nu wel erg verward...

Wat betekent 't voor mijn leven en hart?

Wat Johannes eet en hoe hij gekleed gaat,

waarom dit juist wèl in de Bijbel staat?

Omdat hij leefde van het eten uit de woestijn,

hoefde hij daar weinig mee bezig te zijn.

Kostte het eten verzorgen hem weinig tijd,

was daardoor volledig aan God toegewijd.

Hoe linkt dit nu met mijn leven?

Wat is mijn doel en streven?


Vroeger trad men Jeruzalem nader,

tot de tempel om Johannes' vader,

te laten offeren voor hun zonden.

Vreemd zal Zacharias dit hebben gevonden:

Mensen die naar de woestijn toestromen!

Wil God dat wij dáár tot Hem komen!?

Mensen die hier hun zonden hier belijden?

Johannes dopende om van zonden te bevrijden?

Woestijn is iets van het oude testament.

Veertig jaar wandelen is ons wel bekend?

Onderweg naar het Beloofde Land,

bewaard en gevoed door Gods hand.

God will ons de woestijn in lokken,

omdat Hij op ons is betrokken!

Daarvandaan zal Hij ons wijngaarden geven.

Geen Baäl, maar God is ons Leven!


In openbaringen was een vrouw,

die ook vluchtte naar onze God van trouw!

De woestijn in, naar Zijn bereidde plek.

God gaf haar alles in haar nood en gebrek.

De woestijn, om te spreken naar onze harten.

Met God te delen al onze smarten...

De duivel probeert ons te vernielen,

Jezus voedt echter onze hongerige zielen!

Want niemand komt om in de woestijn,

omdat God voorziet in brood en wijn!


N.a.v. een preek met als tekstgedeelten:

Hosea 2: 13-15

Marcus 1: 1-8


Tekst:

Marcus 1: 6b: 

en hij at sprinkhanen en wilde honing.


https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/163869480000241



zondag 28 november 2021

Een vreemd begin zonder einde

In het Evangelie beschreven door Marcus,

lezen we niet de geboorte van Christus.

Hij start zijn boek met een vreemde zin.

Grijpt daarmee terug op 't állereerste begin.

Alles kwam bij God vandaan.

Niemand heeft naast hem gestaan.

De Vader, Heilige Geest en Zoon,

Zij deden het 'gewoon'!

Hemel, aarde en leven; Zijn scheppingsdaad,

waarbij onze zonden, Hem niet in de weg staat.

Tegen 't doodschuldige Israël, wie kan het verzinnen?

Zegt God in Jesaja: 'Ik ga iets nieuws beginnen.'

Een nieuw begin voor zondaren, dát is advent,

als je 't Evangelie van Jezus Christus kent.

Markus schreef dit boek in Rome.

Vele evangeliën waren tot 't volk gekomen.

Want evangelie was geen onbekend woord.

Het werd alleen wel in meervoud gehoord.

Bijvoorbeeld een goede boodschap van de keizer,

als hij jarig was, intrede deed, hij was god de wegwijzer...


Ons worden ook veel evangeliën beloofd.

Rijkdom, gezondheid, als je de mens maar gelooft!

Markus noemt het Evangelie in enkelvoud.

Staat haaks op publieke opinie, niet tot behoud!

Waarom men die éne zin nog haakser vond?

Omdat de keizer als goddelijke zoon bekend stond.

Een kleine christelijke gemeente in de stad.

Markus, hoeveel moed heb jij gehad,

in tijden waarin men de keizer alle hulde gaf!

Niettemin, moest de keizer in een aards graf...

Hoe is 't nu met de maatschappij gesteld?

Heb jij vrijmoedigheid zodat je vertelt,

dat er maar één God is tot behoud?

Jezus, Die onvoorwaardelijk van ons houdt!?

In deze tijd van heel veel relativeren,

iedereen heeft gelijk, vele goden vereren,

jou verbazing, spot en hoon ten deel valt,

omdat 't Evangelie de mensen niet bevalt...


Hoe kunnen wij dit dan volhouden?

Omdat we in Christus zijn behouden.

Hij zal ons niet uit Zijn hand laten rukken.

Want de consequentie van zestien hoofdstukken,

is net als de eerste zin;

het is het begin!

Nu moeten we nog worden genezen,

straks zál er geen gebrek of ziekte meer wezen.

Levi werd geroepen door de Heere.

Dat was ook het begin, mochten we leren.

Hij blijft u roepen, tevens jou en mij...

In deze zware tijden is Hij hoorbaar nabij.

Houdt daarom moed en wees bezonnen

Het evangelie van Jezus is begonnen,

en er komt in dit leven geen einde aan, 

Oók niet na ons aardse bestaan.

Laat het dus over heel de wereld schallen:

'Straks is de HEERE alles en in allen...

Halleluja voor Jezus Christus onze Heer!'


N.a.v. een preek met als tekstgedeelten:

Jesaja 43: 19-21

Marcus 1: 1-8


Tekst:

Marcus 1

1 Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/163809000000241




vrijdag 26 november 2021

Gods trouw

Gods trouw blijkt niet uit de genezing

van ons ernstig zieke kind,

maar uit de genade en vergeving,

die zij in Jezus Christus vindt.

Want Diezelfde God die ik ook dien,

vertelde toen zij een baby was met veel zorgen,

je hoeft niet bang te zijn voor morgen.

Dank, dat U tóen Uw regenboog liet zien!






donderdag 25 november 2021

Hoe knap lijkt de mens...

Geschapen naar het beeld van God.

Het is onze grootste valkuil.

Want we zien niet hóe vuil,

wij geworden zijn tót,

we in de spiegel kijken,

van Gods Woord, dan zál blijken:

de HEERE is de grootste God!





Levend dood

Levend op aarde zijn we dood,

Sterfelijk maar tóch onsterfelijk,

door het bloed dat Jezus vergoot.

Voor mij genade en geloof. Onbegrijpelijk...

Jezus een Levende hoop,

bevestigd in de Heilige doop.







maandag 22 november 2021

Alles volbracht maar nóg niet voltooid...

Met onze huidige ecologische voetafdruk?

Gaat straks de aarde helemaal stuk...

Gaan we verder op de oude voet?

Of vertellen we hoe iedereen doen moet?

Want er zijn grote zorgen om het klimaat. 

Maar is 't nodig dat je ervoor de barricade opgaat?

Petrus klinkt hier ook heel beslist.

Is hij dan ook een activist?

Nou nee maar..., dat is hij wèl geweest!

Genade, hij veranderde door Gods Geest.

Niet meer op de barricade met zijn grote mond,

maar met gebogen knieën op de grond.

Petrus zegt: "Jezus' opstanding uit de doden,

heeft ons de levende hoop aangeboden.

Als wij in Christus opnieuw zijn geboren,

mogen we voor eeuwig Hem toebehoren!"

De brief functioneerde ter voorbereiding aan de doop.

Vertelt waar ik als christen tegen aanloop.

Van verdrukkingen zoals in openbaringen beschreven,

had men nog geen last in hun wedergeboren leven.

Maar Petrus zei: 'Men vindt jou steeds meer vreemd.' 

Dat is nu nog, als de wereld ons volgen van Jezus waarneemt.

Petrus vertelt ons hier wat je dan doen moet:

"Vergeldt het kwaad 'gewoon' met goed!"


Wat is de functie van eeuwigheidszondag?

De vraag, wanneer ook ik voor Hem verschijnen mag?

Eén van de woorden die Petrus zei,

was: "het einde van alle dingen is nabij."

Wat heeft dit gezegde te betekenen?

Dat ik spoedig op Jezus' terugkomst kan rekenen?

Velen hebben dit al eens gezegd.

Aardse geschiedenis heeft dit weerlegd.

Petrus, wat bedoel jij dan hiermee?

Ga niet met de seculiere wereld in zee.

Wees waakzaam, nuchter en ga in gebed.

Je houdt dit leven vol áls je op Christus let.

Tevens herhaalde Jezus dit keer op keer.

Gods Koninkrijk komt, 't duurt niet lang meer.

Omdat Christus geleden heeft in 't vlees,

gestorven, opstond en ten hemel oprees.

De schriften zijn vervuld, álles is volbracht.

Levende hoop omdat de Vader ons verwacht.

God kijkt er nog meer naar uit dan wij!

Binnenpretje als je de krant leest? Het is bijna voorbij!

Want als ik zou zeggen: "er moet nog veel gebeuren?"

Hoeveel zou ik dan nu nog moeten treuren?

Christus is echter opgestaan,

alles, ja álles is voldaan!


Voorbij zijn de eerste hemel en aarde.

Maar God schept nieuwe, van nog groter waarde,

omdat Hij zoveel van jou en mij houdt...

Heb jij hem boven alles lief? Zelfs zilver en goud?

Alles is volbracht, maar niet voltooid.

Nóg heeft God de deur niet definitief dichtgegooid.

Wat moeten we nu doen? Wat is ons doel?

Is ons hart warm van Christus en ons hoofd cool?

God is een nieuw leven met ons begonnen,

houden we ons hoofd koel en handelen we bezonnen?

Trainen in nuchter zijn, bidden en waken,

zodat je niet van Jezus' weg zal raken. 

Want satan onze anesthesist,

gebruikt om ons in slaap te sussen èlke list.

Petrus was het in de hof niet gelukt.

Tóch was hij niet uit Gods armen gerukt,

omdat onze zaligheid niet van ons afhangt,

maar de Vader intens naar Zijn kinderen verlangt.

Hij zal oordelen de levenden en de doden.

ook hen, die niet willen luisteren naar Zijn geboden!

Vrees niet, want het lijden in deze aardse strijd,

weegt niet op tegen de hemelse heerlijke eeuwigheid.

Bid nuchter en bezonnen dat ons gebed niet verstomt,

God lovend en biddend dat Jezus spoedig terugkomt!!!



Naar aanleiding van een met als tekstgedeelten:

Marcus 14: 37-42

1 Petrus 3: 18-22

1 Petrus 4: 1-8

Openbaringen 21: 1-5


Tekst:

1 Petrus 4: 7

En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.


maandag 15 november 2021

Doorn en doornenkroon



Joni schreef een verhaal over haar leven.
Hoe de HEERE haar vrede had gegeven,
nadat ze in het water was gedoken,
en haar nek had gebroken.
Onder boosheid en depressie geleden.
Twee jaar lang daartegen gestreden.
Zij dacht: 'God dienen tot eer van Zijn Naam,
kan ik veel beter met een gezond lichaam.
Waarom moest mij dít overkomen?'
Joni moest leren leven met gebroken dromen.
Heftig met het geloof in God geworsteld,
daardoor dieper in Jezus Christus geworteld.
Hier laat ook Paulus diep in zijn hart kijken.
Hij lijkt dagelijks onder zijn 'handicap' te bezwijken.
Op Facebook vertel je dit niet zomaar,
deze verhalen! Ze zijn zó kwetsbaar...
Paulus' ontboezeming, zijn wij betrokken?
Worden we door de heilige Geest erin getrokken?
Paulus die Jezus driemaal huilt en smeekt,
tót Christus deze bekende woorden spreekt.
Hij die de straf voor onze zonden droeg,
zei: 'Mijn genade is voor u genoeg,
want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.'
Een antwoord dat Paulus nóóit had verwacht...


Jezus' verlossing was ook voor hem bestemd,
daarom was specifiek de doorn op Paulus afgestemd.
De doorn in zijn vlees vond Jezus goed,
omdat het Paulus bewaarde voor hoogmoed...
De doorn heeft verband met de kruispaal,
onbekend is echter Paulus' lichamelijke kwaal.
Jezus zegt nu is het genoeg Paulus, basta!
Jij moet en mag leven van Mijn gena'...
Zijn leven werd door zijn doorn niet verwoest,
maar hij leerde hoe hij ermee omgaan moest,
door het persoonlijke antwoord,
dat hijzelf in gebed van Jezus heeft gehoord.
Hebben wij ook een doorn in ons vlees?
Ga naar Jezus die uit de doden herrees!
Je mag smeken, huilen en roepen in gebed,
Hij gééft antwoord, als je er maar op let!
Als wij in gebed klagen,
en dan niet krijgen waar we om vragen?
Vinden we dat dan geen gebedsverhoring?
Dát is voor Jezus een vernedering!
Want dat Hij soms de doorn zitten laat,
is wijsheid van God, die ons verstand te boven gaat.
Een verklaring aan ons is overbodig,
die doorn hebben we blijkbaar nodig!


De woordjes die nadruk hebben, staan
in de Griekse taal altijd vooraan.
Zo wordt hier 't woord genoeg vooraangezet,
zodat je hier met extra aandacht op let!
Na de val bracht de aarde doornen voort.
En het levend geworden Woord,
droeg daarvan een kroon.
Moest verdragen smaad en hoon,
gedood en opgestaan om de zonde weg te nemen.
Dáárom verdwijnen straks al onze problemen.
Maar voor nu laat Hij Zijn kracht zien,
in onze zwakten, als jij of ik Hem tóch dien.
't Staat haaks op onze afgod de gezondheid.
De wereld om ons heen vraagt: 'Je bent toch wel bereid,
de kwetsbaren op aarde in gezondheid te laten leven?'
Afgoden nemen alleen, in plaats van de zaligheid te geven!


Het mooiste voor het laatste bewaard.
Als je nu naar het woord genade staart?
Genade heeft in dit boek een andere klemtoon.
Het verwijst naar Jezus Christus, Gods Zoon.
Is het God dan die het je allemaal aandoet?
Dán begrijp je het helemaal niet goed...
Wanneer we genade door Jezus vervangen,
dan gaat je ziel naar Christus verlangen.
Het is geen mens die mij sloeg,
maar..., mijn Jezus is mij wèl genoeg.
Jezus zegt: 'dat Ik zoveel van jou hou,
dáárom ben Ik, Jezus, genoeg voor jou!'
Ook Hij smeekte in de 'hof' drie keer,
en kwam eruit met Zijn Vader, onze HEER.
Hij droeg voor ons een doornenkroon,
zit nu naast de Vader op Zijn troon.
Op de nieuwe hemel en aarde,
heeft Joni's rolstoel nutteloze waarde.
Heden nog een doorn, maar geen verwijt...
Hij is nu nodig, straks ben je hem voor altijd kwijt!


N.a.v. een preek met als tekstgedeelten:
Genesis 3: 17-19
Jesaja 55: 8-13
Mattheüs 27: 28-31
2 Korinthe 12: 1-10

Tekst:
2 Korinthe 12: 9b:
Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.

THEMA:
De doorn en de doornenkroon

https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/163688040000241



De veilige stad

Veel gelezen post