Pagina's

woensdag 21 april 2021

Traditie met de T



De predikant maakte deze notie:
Overleveren is een ander woord voor: traditie.
De apostel Paulus was pleitend aan 't werk,
voor de vorm van de traditionele kerk!
Houd je je daaraan niet vast, heb je tevergeefs geloofd,
en krijg je niet wat Hij heeft beloofd!
Dat klinkt heel ouderwets,
en vinden wij vaak maar geklets...
Laat ik even terzijde leggen hoe het voelt,
maar eerst mezelf afvragen, wat hij daarmee bedoelt...
Want hoewel ik mijn voet hieraan stoot:
Het betreft het leven, óf de dood!
Bij traditie met de kleine t,
hebben we ons mens zijn niet mee...

Broek, lengte van haar of tempo van zingen?
Het zou zomaar, de grote T verdringen,
als ónze bepalingen van het gebod van God,
belangrijker worden dan Gods gebod...
Wanneer Christus terugkomt en de graven opengaan,
en wij met een Mond vol tanden staan...
Is het íets begrijpelijker te maken dan?
Daar wordt het toch verdedigbaarder van!?
Opstaan tegen onrecht op deze aarde,
is dat alléén, voor ons van waarde!?
Christus is uit de dood verrezen!
Dat hebben we in Gods Woord gelezen.
Het zijn niet zómaar wat van Paulus gedachten...
Alleen in Christus wíst hij opstanding te verwachten!

Paulus heeft het zelf uit Zijn mond gehoord!
Weet jij al, of jij Hem toebehoort?
Lees de Bijbel en zoek Gods getuigen...
Dit ís de waarheid, wil jij hiervoor buigen?
Paulus trekt begraven niet bij ons sterven,
maar bij opstanding;het eeuwig leven erven!
Wanneer wij geliefde gelovigen zaaien gaan,
wéten we, dat zij bij Zijn wederkomst zullen opstaan,
met een nieuw verheerlijkt lichaam.
Luister dan, en wees God gehoorzaam!
Want Hem zij de glorie,
onze opgestane Heer,
Hem zij de victorie,
nu en immermeer!!!


N.a.v een preek met als tekstgedeelten:
1 Korinthe 15:1‭-‬11‭, ‬35‭-‬49
Tekst:
1 Korinthe 15:1‭-‬4
Verder maak ik u bekend, broeders, het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat u ook aangenomen hebt, waarin u ook staat, waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt. Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften, en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat je aan het bloggen bent geslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels begin ik eraan te wennen dat ik inderdaad aan het bloggen geslagen ben. Vond en vind het nog best spannend... ;)

      Verwijderen

Levende oase van troost

Veel gelezen post