Pagina's

vrijdag 1 oktober 2021

Groeiend leven in afstervend vlees

Willen wij onze kinderen enkel verwennen?

Of dat ze de Heere Jezus leren kennen,

en de kracht van Zijn opstanding,

en de gemeenschap aan Zijn lijden?'

Even stil zijn want..., door de prediking,

leren we hoe God ons van de dood wil bevrijden.

Paulus werkte hard voor zijn zaligheid,

verloor het echter met zijn vleselijke strijd.

Heeft met dit verlies júist de genade gewonnen.

Heb jij je al over jouw zaligheid bezonnen?

Paulus heeft 't geloof uit genade verkregen,

en is door zijn brieven, ons tot zegen...

Nul plus nul geloof van mij is de optelsom.

Zijn geschonken geloof, is Zijn eigendom!

Nee, niet door eigen prestaties gered.

Het is genade wanneer ik op Zijn geboden let.

Mijn vlees dagelijks doden,

door het volgen van Zijn geboden,

Alleen met 't van Hem verkregen vermogen,

kan ik Hem op deze manier dankbaar verhogen…

Met eigen geloof blijf ik tobben tot het graf.

Het geloof van Jezus is wel volmaakt en af!


Waarom noemt Paulus eerst de opstanding,

dan 't lijden en sterven, is dit een vergissing?

Het gaat hem om die énorme kracht,

waarmee Jezus' opstanding is volbracht.

Na Pasen geen 'hopeloze' situatie meer,

door de kracht van de opstanding van onze Heer.

Bovendien zullen alle doden opstaan,

door de nóg grotere kracht bij God vandaan!

Als Gods Geest in je gaat werken,

dan zal jouw naaste gaan merken,

wat je bij een oprecht christen ziet:

Een leven voor God, met diepe eerbied.

Zelf gaan we steeds beter verstaan,

wat het is om in Gods wegen te gaan. 

Onze zonden zijn zó ontiegelijk zwaar,

groot was daarom 't lijden en van de middelaar!

Wanneer ik me met Zijn geloof verzadig,

ben ik voor iederéén barmhartig en genadig. 


Met 'in gemeenschap met Zijn lijden' wordt bedoeld;

het gevolg van, dat mijn leven op Christus stoelt...

En niet het: ieder huisje,

heeft zijn kruisje.

Maar spot, hoon en dood wordt ons deel.

Net als Jezus wordt ons lijden veel....

Nemen wij in navolging op, dít kruis?

stil en vrolijke tegen het werelds gedruis?

Op wie gaan wij en onze kinderen lijken?

Op Jezus? In ons leven moet dát…, nog blijken.

Je wordt aan Jezus' dood gelijkvormig alleen,

door lijden, dood en opstanding heen!

Geen geweld gaat gepaard met Gods kracht,

verborgen en stil wordt 't in onze zwakheid volbracht.

Voor ons een hele moeilijke les,

en een levenslang proces.

Ons vlees gaat sterven, onze ziel leven,

door Zijn Geest aan ons gegeven.

't Kost ons ons vlees, in Zijn wegen te gaan...

Maar…, onze Verlosser leeft en zal over ons stof opstaan.

Lof zij de Heer!


N.a.v. een preek met als tekstgedeelte: Filippenzen 3: 1- 12 Job 19: 25- 27 2 Korinthe 4: 7- 15 Tekst: Filippenzen 3: 10, 11 opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met

Zijn lijden, doordat ik aan Zijn dood gelijkvormig word, om hoe dan ook te komen tot

de opstanding van de doden. https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/163264140000241




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levende oase van troost

Veel gelezen post