Pagina's

woensdag 13 april 2022

De worsteling van Jezus

Als je ergens tegenop ziet,

denk je vaak: dít wil ik niet!'

Nog veel erger maakt Jezus nu mee,

vlakbij Jeruzalem in Gethsémané.

In de hof zoekt hij bij Zijn Vader rust.

Daarom bidt Hij Hem, naar hartelust...

Zijn ziel lijkt van angst te verscheuren,

als Hij denkt aan wat er gaat gebeuren.

Zijn discipelen had Hij verteld van de opdracht,

die door Zijn Vader van Hem wordt verwacht.

Hij moet lijden en sterven voor zondaren,

zodat Zijn Vader hun leven zal sparen!

Denken wij, Hij is immers Gods Zoon, 

dus daarom kan hij dat toch gewoon?

Nee..., dán begrijpen wij Zijn angst niet,

voor 't lijden dat Hij als mens tegemoet ziet!

Jezus verlost niet door geweld of kracht,

maar wordt door Zijn zwakheid heen betracht.

Hij was gehoorzaam tot aan Zijn dood.

Jezus Die voor ons Zijn bloed vergoot,

Zweet liep als druppels bloed van Zijn gezicht,

Hij moest door een engel worden opgericht,

deze Koning der engelen, ondraaglijk was Zijn lijden.

Geen engel maar Gods Zoon om zondaren te bevrijden.


Zó klein werd God, Eén van ons werd Hij.

Redt niet vanuit de hemel maar op aarde héél dichtbij!

Zijn Vader Die Hem hangen laat,

de Duivel die steeds in de aanval gaat...

Dé gevolgen van óók een leugentje om bestwil.

Zondigen is niet goedkoop, sta ik daarbij stil?

Ik sloeg Hem ál die wonden,

door mijn zonden.

Het is Hij,

voor mij...

Om te schamen, maar zo bijzonder,

dat ik me tevens telkens diep verwonder...

Jezus, Die Zijn Vaders weg wil gaan,

en in mijn plaats wilde staan..

De duivel was het in 't paradijs gelukt,

maar bij Jezus is 't hem mislukt!

Jezus zei tegen Gods opdracht ja,

wíj́ zeiden nee en volgden de duivel na...

Toen ging mens en wereld verloren.

Dé reden waarom Gods Zoon is geboren!

De duivel zegt je gaat kapot aan gehoorzaamheid.

Hier is echter 't grote wonder van de lijdenstijd:

Gods eengeboren Zoon kiest vrijwillig dit lot,

en daarom..., gaan wij niet kapot!


Hij verlost jou, mij, dé zondaar!

Dus luister niet naar die duivelse leugenaar...

Want als Jszus aanzichzelf gedacht had?

Was dit voor ons een onbegaanbaar pad.

Luister naar Jezus Die Zijn wil niet gebeuren liet,

echter zei: 'de wil van Mijn Vader geschiedt!'

Dan ga je immers meezingen Hosanna!?

en dan volg je deze Verlosser toch na!? 

En gaan we bidden ookal is het tegen ons gevoel:

'Vader Uw wil doen, dát is mijn doel!'

Uw Zoon heeft het mij voorgedaan,

en zoals Uw engel Hem deed opstaan?

Zo belooft U, gaat U met mij mee.

en wanneer ik ga door mijn Gethsémané,

en ik weer eens val?

Weet ik dat U..., mij opvangen zal.

Ja dat en..., nog véél meer!

U brengt mij thuis bij mijn Vader en HEER.'

Méér dan een engel krijgen wij,

Jezus Christus kocht jou èn mij vrij...

Nú mogen wij drinken uit de beker van verlossing,

door Jezus Die voor ons aan het kruis hing.

Die, 'niet Mijn wil maar Uw wil geschiede', gebeden heeft,

waardoor Zijn Vader ons eeuwig leven geeft!


Een preek n.a.v. de tekstgedeelten:

Hebreeën 5:7-10

Lukas 22:39-47


Tekst:

Lukas 22

42 Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.


Thema: 

De worsteling van Jezus

https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/164957580000241




1 opmerking:

Levende oase van troost

Veel gelezen post