Pagina's

dinsdag 5 april 2022

Zwaarden en stokken

(genezend tweesnijdend zwaard)


We leven in een gewelddadig leven,

dat is een overbekend gegeven.

Zo geworden door onze val in 't paradijs,

brengt geweld ons veelal van de wijs.

En komen daardoor veel vragen,

in ons binnenste opdagen...

Jezus heeft zo'n vraag aan Judas gesteld;

waarom tegen Hem…, dat bruut geweld?

Met stokken en zwaarden erop uit gegaan,

alsof Hij een misdadiger was in Zijn bestaan?

Jezus heeft álle discipelen veel gegeven,

toch is Judas niet staande gebleven,

om mensen het Evangelie te verkondigen,

omdat wij allen tegen de HEERE zondigen.

Voor genezingen en wonderen gaf Jezus krachten...

Niettemin kreeg Judas hatelijke gedachten.

Want in plaats hen van de Romeinen te bevrijden?

Ging 't achteruit, Jezus zou vrijwillig lijden!

Daar hadden de discipelen moeite mee...

Waarom handelende Jezus zo gedwee???

Ook al betekent Juda(s) Godlover,

verraadde hij Jezus en leverde Hem over...

Het gevaar van alleen verraden te zeggen,

is dat we álle schuld bij Judas neerleggen.

Als je wegloopt van een vriend in nood?

Is jouw schuld dan niet net zo groot?

Wij zijn geneigd een ander slechter te maken,

en daarna met zwaarden en stokken hard te raken.

Judas een samenballing van frustratie.

En als ik nu eens op mezelf zie?

Petrus zei ook, 'Op mij kunt U vertrouwen!'

Hij kon dit echter niet volhouden...

Hoe is dat met mij? Zie ik op Jezus?

Of verraad ik Hem bij strijd eveneens met een kus?

 

Het was Jezus' taak in eenzaamheid te lijden,

om Zijn volk van zonden te bevrijden,

dát volk dat zich tegen Hem keerde!

De Zijnen hebben Hem echter niet aangenomen.

Met een grote menigte is Judas in de hof aangekomen.

Hij wist toch dat Jezus niet gewelddadig was?

In bittere teleurstelling handelde Judas.

Wanneer mensen niet krijgen wat ze willen?

Gaan we Christus dan nog meer bedillen…

En gebruiken we bovendien veel geweld,

en willen we er niet aan wat Gods Woord ons verteld.

Al weten we van Jezus' wonderbare kracht?

We bestrijden Christus en Hij wordt veracht...

Jezus tot de misdadigers gerekend,

wat heeft Hij reeds voor ons betekend?

In Zijn weg van eenzaamheid, lijden en sterven?

En van Zijn opstanding en eeuwig leven erven?


Openbaring! Het zou ons niet moeten verbazen,

de draak die naar Gods kinderen is aan 't razen...

Zegt men: ‘gehoorzaam de overheid?’

Maar als dit met Gods Woord strijd?

De agressiviteit tegen christenen neemt toe,

wat wil God nu dat ik doe!?

Laat ik het gaan, al ben ik bezwaard?

Of pak ik als Petrus mijn ijzeren zwaard?

Petrus hakte met zijn zwaard een oor af.

Echter, Jezus gaf hem daarvoor woordelijk straf...

Jezus zegt, vergeldt geen kwaad met kwaad,

niet met een stok, zwaard, bom of granaat!

Hier zie je in het allereerste begin!

Geweld gebruik je niet als je behoort tot Gods gezin...

Maar als je slaapt in het gebed?

gedraag je je zo, omdat je niet oplet!

Dan zal je met geweld handelen,

het is echter heidens, zó Zijn weg te bewandelen...

Jezus werd vals beschuldigd maar…, Hij zweeg!

Waardoor Hij al 't kwade over Zich kreeg.

Moet ik dan maar alles laten begaan?

Met Jezus' Woord mag ik in de strijd staan.

Want heidens waren de kruistochten,

waarin christenen met heidenen vochten!

Niet door kracht of door geweld,

maar in liefde en goede daden aan heidenen verteld.

Door je met boeken, woorden en daden te verweren,

zal je de heiden alles over God leren!

God zwaar getergd en rechtvaardig,

voor een boetvaardige zondaar genadig!

Doe het goede en luister naar Zijn stem.

Zie op Jezus, Die gaf Zich ook over aan Hem,

Die rechtvaardig oordeelt,

en gebroken zielen heelt...

Geen aardse oorlog voeren wij.

Zwaarden en stokken verdroeg Hij voor mij.

Nu mag ik strijden met Zijn tweesnijdend zwaard,

waarmee Hij Zijn volk bijeen vergaard...

Hallelujah, wat een troostrijk Woord,

heb ik uit Zijn mond gehoord!!!


N.a.v. een preek met als tekstgedeelte: 

Marcus 14: 32-52


Thema:

Zwaarden en stokken


https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/164897100000241



5 opmerkingen:

  1. Prachtig! Ik heb dit onderwerp ook al een tijdje klaarstaan op m’n site om verder uit te werken. Dankjewel. Gods Zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Yvonne,

    Je hebt veel opgepikt uit de preek. Luister je hem na, als je hem gehoord hebt. Of heb jij zo'n goed geheugen. Ik vind dit echt zo knap. Bewustmakend, wat je schrijft. Die Judas had zo'n ander beeld van de Messias. Ik heb ook vaak een verwrongen beeld. De enige manier om deze "aandoening" goed te diagnosticeren is met de Bijbel, het enig tweesnijdend zwaard dat de gedachten en houdingen van het hart beoordelen kan. In de hand van de Geest is er een ongelooflijke "snijdende" kracht in de Schrijft. een belangrijk ​​hulpmiddel voor om te zien wat goede gedachten van God zijn en wat niet.

    Jezus kan op een unieke wijze "meevoelen" met onze verleidingen en het lijden op ons pad. Hoe ervaar jij dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb niet zo'n goed geheugen hoor! Tijdens de preek schrijf ik mee. En wanneer het mij niet duidelijk genoeg is, luister ik hem nog een keertje na. Overigens werd het tweesnijdend zwaard niet genoemd in de preek. Dat was een persoonlijke toevoeging van mij. Wel benoemde de predikant dat wij onze naaste vriendelijk en barmhartig 'moeten' behandelen en 'geweldadige woorden' mogen gebruiken. Het tweesnijdend zwaard ervaart de persoon die niet in de waarheid van Gods Woord gelooft (en dus tevens het verzoeningswerk van Christus), als harde woorden. Dat zie ik in mijn nabije omgeving namelijk gebeuren. Dat maakte het misschien lastig? Dat weet ik niet, heb het de predikant nog niet gevraagd. Misschien doe ik dat nog wel. Voor mij persoonlijk is het juist een vertroostend Woord, het verzoeningswerk van Christus. Ik klamp me er zéker in moeilijke tijden aan vast. Zijn weg van lijden naar het kruis en aan het kruis. Hij doorstond alle verleidingen(denk aan de woestijn met de duivel). Hij weet met welke pijn en verleiding ik te strijden heb. Alleen heeft Hij overwonnen wat ik niet kan en ook nooit zal kunnen zonder achter Jezus te schuilen. Deze wetenschap alleen, houd mij op de been in dit leven: Zijn Woord en wat Hij doet(bidden bij Zijn Vader voor ons/mij op dit moment) en wat Hij gedaan heeft. Hoe ouder ik word, ben 53 jaar, hoe meer ik merk hoe vast Zijn Woord staat en hoe wankel mijn medemens en ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oepsss... Bij het nalezen zie ik een foutje staan. Het woordje 'geen' wordt gemist. De predikant gaf aan dat wij geen gewelddadige woorden moeten/mogen gebruiken. Maar juist onze naaste in liefde met onze woorden moeten/mogen benaderen.😉 Ik zet bewust moeten/mogen, omdat ik er geen wet van wil maken. Onze woorden behoren in liefde uitgesproken te worden. Zo niet, denk ik dat we beter kunnen zwijgen?

    Tevens wil ik je nog hartelijk bedanken voor jouw nadenkende reactie. Als ik die zo lees, ervaar jij Zijn unieke manier van meeleven in jouw verleidingen en pijn weldegelijk. Lees of interpeteer ik dat goed?

    BeantwoordenVerwijderen

Levende oase van troost

Veel gelezen post