Pagina's

vrijdag 17 juni 2022

Waterval van genade

Gezegend Hij

Wat is de bron?
Hoe alles in ons begon?
Paulus benadrukt dat genade en vrede start,
in Christus, door Gods liefdevolle Vaderhart.
Ons leven draait om Vader, Zoon en Heilige Geest.
En als ‘t geloof van mij afhankelijk was geweest?
Dan was er voor mijn ziel een vreselijk lot.
Want het geloof is een genadegave van God!

Ik lees de zin,
in dit eerste begin.
Heeft God onze zegen nodig?
Is dat niet overbodig?
Liever hebben we toch Zijn  zegen,
op al onze wegen?
Je mag ‘t woord zegen hier heel anders lezen:
Zingen, aanbidden, loven en de HEERE zij geprezen!
En is dit niet mijn voornaamste doel in mijn leven?
God verheerlijken en Hem de hoogste eer geven?
Zit ik daarom in de kerkdienst op zondag?
Omdat ik Hem in die eredienst loven kan èn mag!?
Het gaat niet of ik het overal mee eens ben,
maar of ik de Vader terecht met Zijn lof en eer verwen!
Bij wie zoeken we met verlangen,
bevestiging en goedkeuring te ontvangen?
Doen we liever de HEERE tekort?
Of zijn we bang dat de mens tekort gedaan wordt?
Heb ik vandaag God niet alle eer gegeven?
Dan heb ik mijn doel gemist. HEERE wilt U vergeven?

Gezegend wij
Paulus wil in dit gedeelte niet benadrukken,
dat alles, onder Gods zegen, in ons leven zal lukken.
Zoals een lang leven, rijkdom of welvaart.
Nee, Jezus’ gave is van Geestelijke aard!
Het is niet aanwijsbaar maar een Geestelijke realiteit.
Wereld, magie en demonen begeven zich in de strijd,
en maken zich groter waar het maar kan.
Ben ik me daar bewust van?
In de hemelse gewesten wordt een heftige strijd gevoerd.
Duivelse macht die op zijn menselijke prooien loert…
Jezus heeft echter overwonnen en zit op de troon.
Ben ik in deze Christus? Gods Zoon?
Bij de doop in Zijn Naam gebracht…
Geloof ik dit? Ben ik onttrokken aan de duivelse macht?
Paulus benoemt het overdadig,
de Vader is in Christus ons allen genadig!
Het Evangelie. Moeilijk? Niet als je beziet:
Of je bent in Christus…, óf niet!
Geen Geestelijke zegen zal jou of mij ontgaan,
wanneer we in Christus blijven staan.
God de Vader, Soeverein, Zaligmaker en Heer…
Hem komt toe, alle zegen, aanbidding lof en eer!

N.a.v. een preek ter voorbereiding van het Heilig Avondmaal, met als tekstgedeelten:
Efeze 1: 1-14
Tekst:
Efeze 1: 3

Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus, Thema:
Waterval van genade
https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/165501900000241

2 opmerkingen:

  1. Fijn! Dankjewel! Bemoedigend weer.. ja die strijd is voor ons zo zichtbaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt! Dat was fijn om weer wat van je te lezen

    BeantwoordenVerwijderen

Wie was het op dat witte paard?

Veel gelezen post