Pagina's

dinsdag 5 maart 2024

Een vis op 't droge...?


Het staat in de Bijbel geschreven. God zegt het en daarom geloof ik het:

De HEERE heeft ons geschapen. Daarom weet Hij het beste wat goed voor ons is. Zoeken we biddend de HEERE in Zijn Woord? En Zijn wijsheid? Beoefenen we rechtvaardigheid, zelfbeheersing, moed of vasthoudendheid, geloof, hoop en (naasten-)liefde? Beseffen we dat wij de HEERE hiermee eren? Hoeveel vreugde het geeft om juist daarmee bezig te zijn? De HEERE is het zó waard! 

Psalm 119 spreekt en zingt in zijn geheel over vreugde in de wet. Hier enkele verzen:
16 Ik verblijd mij in Uw verordeningen, Uw woord vergeet ik niet.
162 Ik ben verblijd over Uw belofte,
als iemand die een grote buit vindt.
163. Ik haat de leugen en heb er een afschuw van,
maar Uw wet heb ik lief.
164. Ik loof U zevenmaal op een dag
om Uw rechtvaardige bepalingen.
165. Wie Uw wet liefhebben, hebben diepe vrede;
voor hen ligt er geen struikelblok.
166. Ik hoop op Uw heil, HEERE,
en doe Uw geboden.
167. Mijn ziel neemt Uw getuigenissen in acht,
want ik heb ze zeer lief.
168. Ik neem Uw bevelen en getuigenissen in acht,
want al mijn wegen liggen voor U open.

En Psalm 1. Twee wegen. Een wandel in de raad van de goddelozen èn diegenen die juist niet op die weg staat... Luister je mee?  
Daarbij noem ik Psalm 4:8 U hebt mij meer blijdschap in het hart gegeven dan ten tijde dat zij hun koren en hun nieuwe wijn in overvloed hadden. 
Nog verder gaan is niet nuttig denk ik. In de Psalmen is er een overvloed te vinden van wat een vreugde het geeft, de HEERE te gehoorzamen en te dienen. Hij is getrouw en altijd nabij!

Vallen we onverhoopt tóch in zonden zoals: hoogmoed, hebzucht, lust, jaloezie, overdaad, boosheid en gemakzucht? Door Jezus bloed is er vergeving van zonden. We hoeven alleen maar in dit geloof tot Hem te gaan... Dan vinden we in Hem een zee van genade!
Wanneer we niet in dit bovenstaande geloof leven? Dan zwemmen wij niet zoals een vis in het water. Wij proberen spartelend te zwemmen op het droge, door onszelf of anderen tot een god te maken. Een vis sterft wanneer hij dit doet. En wij?
Wij zullen door ons ongeloof verloren gaan... Deze laatste zin doet pijn want..., het hóeft niet! Om deze reden huilde de Heere Jezus
bij Zijn intocht in Jeruzalem!


Lukas 19:41 En toen Hij dichtbij kwam en de stad zag, weende Hij over haar. 42. Hij zei: Och, dat u ook nog op deze uw dag zou onderkennen wat tot uw vrede dient! Nu echter is het verborgen voor uw ogen. 43. Want er zullen dagen over u komen dat uw vijanden een wal rondom u zullen opwerpen, u zullen omsingelen en u van alle kanten in het nauw zullen brengen. 44. En zij zullen u met de grond gelijkmaken en uw kinderen in u verpletteren. Ook zullen zij in u geen steen op de andere steen laten, omdat u het tijdstip waarop er naar u omgezien werd, niet hebt onderkend.
Zijn liefde... Oneindig groot!
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Zwemmen we met elkaar mee? In Zijn zee van Zijn overvloedige genade?



Deze blog is n.a.v. een blog over de navolging van Christus, van Thomas a Kempis geschreven. Benieuwd wat daar geschreven staat?






2 opmerkingen:

  1. Dankjewel! Bemoedigend en inspirerend. Ik weet dat wij in de dezelfde zee zwemmen van genade. Toch kan het wel lastig zijn. Wetend onder Zijn genade te zijn, maar toch steeds die aanklager.. die probeert ons onderuit te halen. Het is soms een heel gevecht met God. Gods zegen Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat herken ik wel, Ilona. Ik waardeer het, dat je zo trouw reageert!

    BeantwoordenVerwijderen

Levende oase van troost

Veel gelezen post