Pagina's

zondag 13 juni 2021

Gods Geest alleen

Bevestigt God met Zijn Geest,

dat onze geest altijd Zijn kind is geweest?

Bevestigt Hij waar 'wijzelf zijn opgekomen'?

Dat wij als Zijn kind zijn aangenomen?

Mijn zondige lichaam is verweesd,

tot de Heilige Geest komt en 't geneest!

Gelijk Jezus aardse lichaam, zal 't mijne ook vergaan,

maar evenals Jezus, mede verheerlijkt opstaan.

De farizeeër rekende zichzelf rijk.

Hij vond dat hij wel hoorde in Gods Koninkrijk!

De tollenaar kwam met zijn zonden en pijn,

vroeg nederig God, hem genadig te zijn...

De tollenaar heeft hier niet op durven rekenen,

maar God wilde toen juist, álles voor Hem betekenen!

De Heilige Geest heeft hem geleerd,

zalig, die Zich met schuld tot de HEERE keert!


Het is niet zoals de farizeeër dacht:

'mijn geest is goed, zoals God het verwacht.'

Of een klein beetje geest van mij,

in samenwerking met Gods Geest erbij.

Zonden die de tollenaar wel ziet,

ontdekken we bij onszelf liever niet...

En gaan ons ogen daarvoor open?

Twijfelen we dan, óf durven we te hopen,

dat ook als het kwade ons zo nabij ligt,

Jezus voor ons de verzoening heeft verricht?

De Heilige Geest gaat ons van zonden overtuigen.

opdat we voor onze HEERE de knieën gaan  buigen.

Er is hier echt niets zweverigs aan,

áls we Zijn middelen maar gebruiken gaan;

Zijn Geest doet 't Woord en de sacramenten,

dan vast in onze geest prenten!


Bij de Romeinen was er één erfgenaam,

in Jezus erven velen, door Zijn opgestane lichaam.

Ik die de erfenis niet verdien,

daar wil Jezus nu wel naar omzien!

Hij deelt Zijn erfenis met ons allen,

wil ons niet in de duistenis laten vallen.

Door Jezus lijden ben ik bevrijd,

door lijden heen; hemelse heerlijkheid!

Wat leef ik dan armzalig,

èn inhalig!

Onverdiende Zaligheid.

De tafel staat nu toebereid...

Verwondering en dank in mijn geest gerezen,

dat ik deel mag zijn van Gods glans en wezen!



N.a.v. een preek tijdens de viering van het Heilig Avondmaal, met als tekstgedeelten:

Lucas 18: 9- 14

Romeinen 8: 14- 17


Tekst:

Romeinen 8

16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levende oase van troost

Veel gelezen post