Pagina's

maandag 16 augustus 2021

Samen aan het werk

Epafroditus lette niet op zijn grenzen,

schrijft Paulus aan de Fillipenzen.
Hij deed meer dan hij aankan,

de dood was zijn buurman...

Wat wil Paulus hiermee zeggen?

Een pijnlijk punt gaat hij nu openleggen!
Namelijk waar Paulus de gemeente op aansprak,
is het dienstbetoon dat van hen, aan hem ontbrak…
Ontvang Epafroditus dan met blijdschap en houdt hem in ere,

hij stierf bijna door ‘t doen, van jullie ontbrekende werk voor de Heere...

In onze tijd komt burnout veelvuldig voor,

je geeft dan aan je grenzen te weinig gehoor.

Zijn wij een gemeente die elkaar steunt?

Of is er een grote groep die achterover leunt,

vervuld met eigenbelang?

Zónder innerlijke drang,

te gaan in Gods belangeloze wegen,

en júist eigen straatjes vegen…
Ouderlingen hebben de taak ons te bewaren bij Gods heilig Woord...

Steunen wij hen, zodat Zijn werk niet wordt verstoord!?


Alleen gelaten door familie is een gemis,

Paulus en Epafroditus wéten hoe pijnlijk dat is!

Hoewel zij echter hun eigen familie verloren,

mogen zij wèl tot een geestelijke familie behoren!

Mijn familie wil Schepper en Zaligmaker niet prijzen,
zij hebben een andere levenswijze...
Alhoewel ik heb me op Jezus' pad heb begeven,

vraag ik me af: ‘doe ik het beter in mijn leven!?’
Terwijl ik geloof van vergeving in Jezus naam,
voel ik mij regelmatig in mijn familie eenzaam...

Maar…, als ik mezelf dan  een poosje bezin,

dank ik de HEERE, want ik heb een gezin,

dat de Zaligmaker erkent!

En jij, die verlost bent?

Ben of voel jij je alleen!?

Staat de gemeente om jou heen?

Ik keer weer tot mezelf in...

Jij èn ik, deel van Zijn gezin…

Wij hebben de taak elkaar te bewaren bij Gods heilig Woord…
Steunen we elkaar, zodat Zijn werk niet wordt verstoord!?

Voelen wij ons bij elkaar geborgen?
Willen we voor elkaar zorgen?

Zoals Epafroditus ook voor Paulus  en de gemeente deed,

is er Eén Die, met hetzelfde woord van angst, leed...

Bij Jezus’ lijden in de hof van Gethsémané,

nam Hij naar de aarde, genade en vergeving mee,

voor gevangenen van zonden en schuld.

Heeft met Zijn sterven de belofte vervuld!
Paulus vertelt éérst over Christus,

daarna over Timotheus en Epafroditus.
We zagen in hen ‘t karakter van Christus, onze Heere!

Paulus wil de gemeente, de gezindheid van Christus leren...

Laten wij ons ook hiernaar vormen?

En niet naar onze eigen menselijke normen,

van 'n goed gevoel of onszelf willen bewijzen,

zodat we onszelf de lucht in kunnen prijzen!?

De gehéle gemeente wordt alléén gediend,

áls ieder beseft, dat Christus onze zaligheid heeft verdiend!

Dan gaan we samen, ondanks onze aardse gebreken,

met woord en daad de loftrompet over Christus steken!!! N.a.v. een preek over Fillipenzen 2

Tekst:

Filippenzen 2:30 

Want om het werk van Christus was hij tot dicht bij de dood gekomen, doordat hij zijn leven had gewaagd om aan te vullen wat aan uw dienstbetoon jegens mij nog ontbrak.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/162901260000241






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levende oase van troost

Veel gelezen post