Pagina's

maandag 20 september 2021

Naar draagkracht ontvangen en uitdelen

 

Vandaag gaan we onze aandacht besteden,
aan de twee eerste slaven,
niet de laatste die zijn talent had begraven.
Wat betekende een talent in 't verleden?
Nu zeggen we; iets wat je goed kan.
Toen was het een groot geldbedrag.
Één penning per dag,
verdiende een werkman.
Een talent bevatte zes duizend penningen.
Astronomisch veel was wat de heer dus gaf,
toen hij zich naar 't buitenland op reis begaf.
Zestien jaar kon de dienaar het uitzingen.
Met vijf penningen zelfs ruim tachtig jaar!
Daarbij gaf de heer geen instrumenten,
hoe zij om moesten gaan met deze talenten,
maar naar ieders bekwaamheid was dit gebaar.
De Heer hield na een lange reis,
afrekening met zijn dienaren,
of zij er volwassen mee omgegaan waren.
Vermeerdering van penningen was 't bewijs.


Vlak voor Zijn lijden, sterven en Hemelvaart,
vertelde Jezus Christus deze gelijkenis.
Want de discipelen moesten leren leven met 't gemis,
en hoe Hij door Zijn Geest, hen op Zijn pad bewaart,
tót Hij terugkomt op de aarde.
Ook vandaag roept Hij ons aan,
als volgeling achter Hem aan te gaan.
Hij gaf Zijn talent van onschatbare waarde.
Wist je dat 't niet gaat om onze gaven?
Maar om wat Hij ons heeft gegeven?
Zichzelf..., voor ons eeuwig zalig leven.
Heb jij dit ontvangen talent begraven?
Hetzelfde Evangelie krijgen we allemaal,
maar wel naar vermogen of draagkracht.
Doe jij wat er van jou mag worden verwacht,
en zet jij Jezus Christus centraal?
Heb ik mijn verantwoordelijkheid genomen?
Heb ik geput uit rijke Bijbelse bronnen?
Mensen voor het Evangelie gewonnen?
Totdat Hij op aarde terug zal komen?

Ik hoef niet met mezelf af te rekenen,
ook niet met een ander,
of iemand die wil, dat ik verander...
Alleen Christus kan dat voor mij betekenen!
Een rol kostbaarder, dan zilver of goud.
Geef dat ik geheel, mijn uren èn mijn tijd,
naar draagkracht aan U ben toegewijd,
uit dank aan Jezus' talent en jouw en mijn behoud!

N.a.v. een preek over het tekstgedeelte: 
Mattheüs 25: 13- 30
Met als tekst: 
Mattheüs 25: 14b
Want het is als iemand die naar het buitenland ging,





 

 

 


1 opmerking:

Levende oase van troost

Veel gelezen post