Pagina's

donderdag 10 maart 2022

Evangelische strafgerichten


Ik de HEERE, ga door het land Egypte trekken.

De maat is vol, afgoden wil Hij niet meer bedekken.

Alle eerstgeborenen in Egypte zal de dood treffen,

zodat Egyptenaren en Israëlieten gaan beseffen,

dat Hij de HEERE is, de Enige Ware God.

Hun afgoden worden door Hem bespot. 

Want de afgoden worden in de plagen,

door de Enige Ware God verslagen!

Zoals de nijlgod die "leven" gaf?

Kon niets, want zijn water werd bloed als straf...

Dienaren en 't volk achtten Mozes hoog.

Maar de farao, die eerst meebewoog?

Verharde toen deze rampen werden afgewend.

Moeilijk buigen, als je zó machtig bent.

Nou..., eigenlijk almachtig dènkt te wezen,

in plaats van de Enige Ware God te vrezen!

Farao zit in een soort ivoren toren,

wilde als Poetin, niet naar God en 't volk horen...


Farao en Poetin die horen bij de aardse groten? 

worden echter door God van de troon gestoten.

God wil verlossing en redding verrichten,

Maar dat gaat wel door gigantische gerichten!

Opvallend! Na die tien heftige plagen,

gaf God de tien geboden om naar te gedragen. 

Een gedenkdag, het verhaal moet steeds verteld!

Zo staat in dit boek "Exodus" vermeld. 

Hoe God het voor Zijn volk opnam. 

Door het bloed van het volmaakte lam,

dat aan de deurposten was gestreken,

was de dood voor hun eerstgeborenen geweken. 

Waren ze niet bewust óf onbewust beïnvloed,

door de Egyptische afgoden en gedachtegoed?

Achter farao's voortdurende weigering?

Zit de strijd tussen de Enige Ware God die Zich in

Zijn Woord heeft geopenbaard èn de afgoden.

Wat willen wij? Onze afgoden doden,

en erkennen dat de Heere God is?

Kom ook ik dan, tot de oprechte belijdenis:

Is er iets dat ik belangrijker vindt,

dan te geloven in Gods eniggeboren Kind?


Soms zijn schijnbare zegeningen juist een vloek,

omdat ik er steeds mijn heil in zoek…

Hier in het westen zijn wij rijk,

zet God dát nu juist niet te kijk?

En dan..., als een gericht mij overkomt?

Is dit voor een afgod, die door mij was vermomd?

Is God er een strijd tegen begonnen?

Hij heeft door Zijn almacht, reeds overwonnen!

Tevens van mijn vrome afgoderij,

maakt Hij mij door Zijn bloed vrij…

Want de HEERE wil dat wij gaan ontdekken,

dat Hij ons uit Egypte wil laten trekken.

Jij en ik verlost van het afgodische kwaad,

en met Hem naar 't beloofde land gaat.


In Openbaringen negen,

kom je veel overeenkomst met Exodus tegen.

Ondanks slagen, diezelfde waargebeurde woorden:

zij bekeerden zich niet, plegen diefstal en begingen moorden.

Echter…, God wil niet alles kort en klein slaan.

Maar laten zien, afgoden? Daar heb je niets aan!

Ik ben de HEERE, dát wil God ons tonen,

en wil de arme en nooddruftige verschonen…

Onze Verbondsgod Die ons uit “Egypte” heeft geleid,

heeft ons van ál onze zonden bevrijd!

Door gerichten heen schuilen achter het bloed?

Doen wij dat? Met haastige spoed?

Want dit gericht dat mij overkomt?

Is dit voor een afgod, die door mij was vermomd?

En als kinderen vragen wat nodig is voor,

verlossing van zonden, geven wij hen gehoor?

Vertellen we van Gods Eerstgeborene,

Die omzag naar het verlorene?

Door Zijn bloedverzoenend sterven aan het kruis,

wordt de nieuwe hemel en aarde…, ons thuis!


N.a.v. een prekemserie, op weg naar Pasen, met als tekstgedeelten

Exodus 12:1-14, Kolossenzen 2:12-15, Openbaringen 9:13-21, Vraag 94 en 95 HC

Tekst:

Exodus 12:12:

Want Ik zal in deze nacht door het land Egypte trekken en alle eerstgeborenen in het land Egypte treffen, van de mensen tot het vee. En Ik zal aan al de goden van de Egyptenaren strafgerichten voltrekken, Ik, de HEERE.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/164658960000241





8 opmerkingen:

  1. Goed om er mee bezig te zijn. Er is denk ik nog een andere laag in dit verhaal. Dat van de Messias en het kwaadaardige plan ben de boze om dat te voorkomen. God ging bevrijding brengen aan de Israëlieten. En uiteindelijk door hen ook aan ons! In Christus Jezus.

    Wij, als niet-Joden, zijn niet uit Israel geleid. Ik voel me ongemakkelijk als dit “gespiritualiseerd” of “geällegoriseerd” wordt. Paulus zegt dat wij zonder de verbonden waren, voordat wij tot geloof kwamen (of komen). "Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.

    Iemand buiten Christus is een vreemdeling wat betreft de verbonden van de belofte. Ik denk niet dat de God van Israel zomaar de God van iedereen is. Ook niet in de kerk. Buiten het nieuwe verbond zijn wij dood in de zonden en dienen we inderdaad bepaalde afgoden. Er is wedergeboorte en geloof nodig. Alleen door Christus komen wij in het nieuwe verbond.

    Ik denk dus dat we niet op het opgeven van de afgoden moeten focussen, maar op het roepen van dode zondaren tot het leven. Ik mis die krachtige roeping in de preek. JOHANNES 5:25 DODEN ZULLEN HOREN DE STEM DES ZOONS GODS'

    Verder vind ik dat de dominee een vriendelijk stem heeft en dingen goed uitlegt. Er is trouwens hoop voor Egypte (dat is ook de reden dat we Egypte niet moeten vergeestelijken. Egypte neemt in de Bijbel inderdaad een hele bijzondere plaats in. Uiteindelijk zegt God: “Mijn volk Egypte.”

    Zomaar wat gedachten naar aanleiding van de preek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp jouw aarzelingen wat betreft het allegoriseren of spiritualiseren van het uitleiden uit Egypte. We doen dat wel eens te vaak met het geschreven Woord in de Bijbel. Toch denk ik met onze predikant en Ilona dat het wel terecht is om dit zo te lezen. Ik neem aan dat je Egypte bedoelde en niet Israël?(quote: Wij, als niet-Joden, zijn niet uit Israel geleid). Er is inderdaad wedergeboorte en geloof nodig. Wat mij juist in de preek raakte was en de vraag die het bij mij opriep: de gerichten die over mijn leven komen, hebben die te maken met afgoden in mijn leven die ik nog niet zie of wil zien? Mijn kinderen die ik wellicht belangrijker vind dan mijn HEERE en Zaligmaker bijvoorbeeld? Door de gerichten heen laat de HEERE Zijn Evangelie zien. Ik ben dood in Christus, wanneer ik de afgoden dien. Maar ik leef, door het geloof in Christus van vergeving van zonden, óók van vergeving van het dienen van de afgoden. Want mijn leven is één hele afgod, wanneer ik geen hartelijke schuldbelijdenis bij Hem heb neergelegd en hartelijke vergeving ontvangen heb. En dat heb ik dagelijks nodig eerlijk gezegd... Mijns inziens ging de preek daar meer over. Het ontdekken van de afgoden in ons eigen leven, door de gerichten heen. Maar niet persé het wegdoen daarvan(wat wel een oorzakelijk gevolg zal zijn als je de HEERE hartelijk lief hebt) maar het zien van Christus en Zijn verlossing van die afgoden er doorheen... En in die zin? Lijkt de uittocht uit Egypte mijns inziens wel op mijn en ons leven. En schuil ik graag achter het bloed van het Lam, Jezus Christus. Het bloed van het volmaakte lam dat bij de Israëlieten aan de deurposten gestreken moest worden, om achter te schuilen voor redding. En daarin zie ik toch wel een duidelijke lijn naar het bloed van Jezus Christus, onze Verlosser èn Zaligmaker. En dan zie ik ook de lijn naar de verlossing uit Egypte richting het beloofde land. Mijn verlossing van zonden in deze wereld op weg naar de nieuwe hemel en aarde, het beloofde land...

      Verwijderen
    2. Vind het trouwens super, dat je zoveel tijd wilde steken in jouw waardevolle reactie! Want de kern blijft natuurlijk zoals jij ook verwoord: Geloof in Christus offer tot vergeving van zonden(wedergeboorte) en bekering van ons leven als gevolg daarvan.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Bedankt. Ja, ik begrijp de bedoeling ervan.

      Dat zoals God Zijn volk, de Israëlieten, uit de slavernij in Egypte riep, Hij ook Zijn kinderen uit de heidenen roept, op om "weg te gaan en ons af te zonderen" en een heilig leven te leiden(2 Korintiërs 6:17).

      Welke tekstgedeelten in het Nieuwe Testament gebruiken Egypte als een symbool van zonde en slavernij aan de zonde? In het het Nieuwe Testament wordt dacht ik meer Babel gebruikt vaker als de symbolische plaats van zonde, en zelfs Rome. Misschien het hele gedeelte van Hebreeën 3:14-4:11? Dat is één uitgebreide metafoor. Er staat alleen niet echt dat in Egypte zijn gelijk staat aan verloren zijn.

      Wat bedoel je met gerichten?

      Verwijderen
    5. Als eerste, met gerichten bedoel ik straf gerichten, plagen of slagen die ons overkomen.

      Inderdaad bevestigd dat gedeelte in Hebreeën het volgens mij. Maar kijk ook eens naar de Openbaringen 11:8.(En hun dode lichamen zullen liggen op de straat der grote stad, die geestelijk genoemd wordt Sódoma en Egypte, alwaar ook onze Heere gekruist is). Lees het hele hoofdstuk maar eens. Daar wordt ook verwezen naar het Nijlwater dat in bloed veranderde. Openbaringen verwijst dus tevens naar de plagen uit Egypte. Voor mij bevestigd ook dit gedeelte het metafoor.

      Verwijderen
  2. Mooi! Ja als we ons bekeren en ons oude mens afleggen worden we uit Egypte geleid. Egypte stelt ons oude zondige leven voor. Zo worden we geboren.. in zonde. In antwoord op Aritha’s antwoord. Er zijn ook duidelijke bijbelteksten van. Ik zal dat ook eens proberen op een rij te zetten olv Gods Geest. Egypte is het beeld van de wereld. Als nieuwgeboren christenen behoren we daar niet meer toe. Dankjewel! Gods Zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ilona. Wat leg jij dat mooi kort en helder uit. Dank je wel🙂. Ik heb meestal meer woorden nodig, zoals je ziet bij mijn reactie op Aritha...😬🙃

      Verwijderen

Levende oase van troost

Veel gelezen post