Pagina's

zondag 8 januari 2023

Geraakt, gebed en gegaan


(op Gods belofte)


Geraakt:

Nehemia's geraakte hart,

werd vervuld met smart.

Toen Hanani vertelde aan hem,

over de puinhopen van Jeruzalem.

Nehemia bedreef enkele dagen rouw.

Het is eigen schuld, want wij joden,

hielden ons niet aan Gods geboden,

ondanks Gods onveranderlijke trouw!


Gebed:

Nehemia pleit daarop in zijn gebed;

wie op Uw geboden let,

zich bekeren en U in 't gebed naderen?

Zult U op Uw plaats bijeen vergaderen,

om daar Uw Naam te laten wonen,

Uw rechtmatige lof en eer te betonen!

Maar toen de koning Nehemia vroeg,

waarom hij zich triest gedroeg?


Gegaan:

Bij Arthahsasta nooit verdrietig geweest,

maar nu werd Nehemia wel bevreesd...

Nadat hij een stil gebed heeft gedaan,

mocht hij van Arthahsasta op weg gaan.

Hij ging met het volk aan de muur bouwen,

terwijl zij op Gods belofte vertrouwen.

Want dáár zal Gods Naam gaan wonen,

op Zijn plek, Hem rechtmatig eer betonen!


Geraakt, gebed en gegaan?

Op wie zie ik in puinhopen en ellende?

Tot wie zal ik mij dan wenden?

Zie ik op mijn eigen heidense schuld?

Bid ik tot God met Zijn énorme geduld?

Zullen we samen op Gods belofte staan?

Met Hem op Zijn wegen gaan?

In Jezus Naam mogen wij eeuwig wonen,

om Hem Zijn rechtmatige eer te betonen!


8 januari 2023, een wat vrijer gedicht, dan jullie van mij gewend zijn, n.a.v. een preek. De predikant had geen echte kerntekst. Maar in dit gedicht ligt de kern toch wel rond Nehemia 1 tot 2 vers 10.

Tekst: Nehemia 1 vers 9, 10 en 11
9 Maar als u zich tot Mij bekeert en Mijn geboden in acht neemt en die houdt – al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, vandaar zal Ik hen bijeenbrengen en hen brengen naar de plaats die Ik gekozen heb om daar Mijn Naam te laten wonen. 10 Zij zijn toch Uw dienaren en Uw volk, dat U verlost hebt door Uw grote kracht en door Uw sterke hand. 11 Och, Heere, laat Uw oor toch opmerkzaam zijn op het gebed van Uw dienaar, en op het gebed van Uw dienaren, die er vreugde in vinden Uw Naam te vrezen. Doe Uw dienaar vandaag toch slagen en geef hem barmhartigheid bij deze man. Ik was namelijk de schenker van de koning.


Morgendienst 8 januari

Kijk ook eens op deze link, dat over hetzelfde schriftgedeelte gaat... 

Huis-met-een-vast-fundament



2 opmerkingen:

  1. Je hebt het heel mooi samengevat, Yvonne. En wat was veel in het Oude Testament nog in schaduwen gehuld. Als u, dan zal Ik... Alle is volmaakt betaald door de Messias en in Hem mogen we iedere nieuwe dag opstaan om met Hem te leven. De ultieme Zegen is niet afhankelijk van onze prestaties, zoals in het Oude Testament.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor jouw waardevolle reactie, Aritha. Gelukkig is de ultieme Zegen, inderdaad niet van onze prestaties afhankelijk. Anders kwam er niets van terecht. Aan de HEERE alleen de eer!

      Verwijderen

Levende oase van troost

Veel gelezen post