Pagina's

dinsdag 31 januari 2023

WwJd?

Afgelopen zondagmorgen haalde de gastpredikant* vier letters van een slogan aan. In de jaren negentig overgewaaid uit Amerika: WwJd. De preek betrof Markus 2 vers 1 tot en met 12 (HSV).*

Jullie kennen deze geschiedenis vast wel. Jezus was zojuist weer teruggekomen in Kapernaüm. Hij heeft buiten de stad moeten blijven omdat hij onrein was. Hij had namelijk een melaatse aangeraakt om hem te genezen... Nu mocht hij echter weer de stad in. Velen wilden het Woord dat Hij sprak horen, en verzamelden zich dus bij Zijn huis. De Vier vrienden die met hun zieke vriend op weg waren gegaan naar Jezus, konden niet meer via de deur binnenkomen. Daarom haalden zij de dakbedekking boven Jezus weg en lieten hun vriend daar naar beneden zakken. 
Jezus sprak, ziende op hun geloof:


'Zoon, uw zonden zijn u vergeven.'
De schriftgeleerden vonden dit Godlasterend. 

Want wie kan zonden vergeven dan God alleen?

Omdat Jezus de mensen wilde laten weten en zien, dat de Zoon des mensen de macht heeft om op de aarde de zonden te vergeven, zei Hij tegen de verlamde:

'Sta op, neem uw ligmat op en ga naar uw huis.'



Want wat is gemakkelijker, tegen de verlamde te zeggen: 'De zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen?'

De predikant legde uit dat het handelen van de vier vrienden richting kreeg door hun geloof... Vervolgens vroeg hij ook aan ons, of ons handelen beïnvloed wordt door ons geloof in Christus... Daarbij haalde hij dus de vier letters van de bovengenoemde slogan aan: 

What would Jezus do. 

Ik heb er een poos over nagedacht. Want de gedachte kwam bij mij naar boven:

Maar..., ik ben God toch niet?

Ja, ik kan net als de vier vrienden mijn zieke vriend of vriendin in gebed bij Jezus brengen. Maar ik kan in geen mogelijkheid mijn zieke vriend of vriendin genezen. Nee toch? Niet zoals de Heere Jezus dat kan! 

Is het dan een verkeerde vraag? Dat denk ik niet. Jezus is het Beeld van God de Vader. Dus dat ik overdenk wat Jezus doet, gedaan heeft of zou doen, is denk ik niet verkeerd. Maar als ik denk dat ik Hem daarin kan evenaren, ben ik toch echt wel op een verkeerd pad...

Muggenzifterij? Ach..., dat mag je vinden! 
De oorsprong vanwaar de sloganvandaan komt, is niet verkeerd bedoeld. Wanneer ik dit op wikipedia lees, heeft het ongeveer dezelfde inhoud die ik eraan geef. Alleen..., dacht ik bij mezelf, vraag ik toch maar liever:


Wat wil Jezus dat ik doe. WwJdid. Niet uit wetticisme, maar vanwege de andere vertaling of overdenking die je eraan kan geven. Namelijk: Which wonders Jezus did... Dankbaar!


Het grootste wonder dat Hij gedaan heeft voor ons




* Link naar de desbetreffende preek, Bijbelgedeelte en/of oorsprong.


13 opmerkingen:

  1. Ik begrijp dat je deze blog schrijft als reactie op de preek. Ik begrijp je reactie omdat ik de preek luisterde.
    --
    Los daarvan houd ik eraan vast dat elke christen een kleine Christus moet worden. Het hele doel van christen worden is gewoon niets anders. “Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij.” (Gal.2:20)

    Deze dominee behandeld elke hoorder als een gelovige. Maar niet iedereen is gelovig en niet iedereen is in Christus. Dus ook niet iedereen kan WWJD in praktijk brengen. Dat kan alleen vanuit he één zijn met Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, Aritha. Alleen in Christus kan je Zijn vruchten voortbrengen en zul je steeds meer Zijn beeld gelijk worden... In een ander antwoord ga ik er wat uitgebreider op in...

      Verwijderen
  2. Zoals ik het begrijp.. wordt met WWJD bedoeld dat we ons bij elke situatie moeten afvragen wat zou Jezus doen. Jezus was in alles gehoorzaam aan de Vader. Zouden wij deze man ook opgepakt hebben en bij Jezus gebracht hebben? De mannen waren gehoorzaam aan Gods Geest. Het ging dus niet om de genezing zelf.. maar de mens die genezing nodig heeft bij God brengen. Ik lees net als Aritha dat wij in alles op Hem gaan lijken, hoe meer wij Hem gehoorzamen. Wij zijn dan in Hem en Hij in ons. Een eenheid door Zijn offer mogelijk gemaakt. Daar ben ik zo dankbaar voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Ilona. Je hebt gelijk. Het gaat om de gezindheid van de vier vrienden om naar Jezus te gaan. Dat wordt inderdaad bedoeld met WwJd. De preek ging niet om het feit dat zij ook zouden moeten kunnen genezen... En dat bedoeld men ook niet met WwJd. Maar het kwam wel zo bij mij binnen. En daarom gebruik ik voor mij persoonlijk liever WwJdid. Ik ben er bij mijn antwoord op Mariska wat uitgebreider op ingegaan, mocht je geïnteresseerd zijn...

      Verwijderen
  3. Ik denk dat dit te maken heeft met onze heiligmaking. Het steeds meer worden als Jezus. Maar we leven ook in het 'nog niet'. We kunnen nog niet volmaakt als Jezus zijn. Maar zoals Paulus in Filipenzen schreef: Ik vertrouw erop dat Hij het werk dat Hij in u begonnen is ook af zal maken, tot de dag dat Jezus komt. Het is door Gods Geest alleen dat we opgeroepen worden en geholpen worden om meer en meer te worden als Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dank jullie allemaal voor jullie reacties. Geweldig! Ik weet niet of ik het goed verwoord heb in bovenstaande blog. Voor andere mensen wil ik niet spreken, want anderen kunnen er anders overdenken, dus ik spreek vanuit de ik-vorm.

      Inderdaad bedoelde ik, dat door te vragen èn te doen wat Jezus wil dat ik doe, ik steeds meer op Hem ga lijken. Maar de volmaaktheid zal ik op aarde nooit bereiken... Tevens niet kunnen doen wat Hij wel kan. Namelijk de mens redden van zonden... Ik kan niet alomtegenwoordig zijn. En tevens niet mensen van ongeneeslijke ziekten genezen... Wèl kan ik hiervan vertellen aan de mensen om me heen.

      Ik mens, denk vaak God te kunnen doorgronden. De Bijbel volledig te kunnen begrijpen. Maar ik raak mijn leven niet uitgeleerd. Is dat misschien ook Zijn bedoeling? Zodat ik leer dat de HEERE groter, beter, machtiger, heerlijker en geweldiger is dan ik óóit kan beschrijven? Woorden schieten overal in tekort... Hoewel ik Hem niet volledig begrijp, kan ik erop vertrouwen dat Hij het goede met mij voorheeft en dat Hij Zijn beeld in mij wil zien. Want daarmee heeft Hij ons geschapen in het paradijs. Daarmee geef ik Hem de eer... Het beeld dat we helaas met de zondeval verloren hebben... Hij doet en heeft alles uit liefde voor mij gedaan. Zo lees ik in Zijn Woord. En in die gezindheid mag ik wandelen. Steeds meer op Hem gaan lijken! Zijn medeleelbare eigenschappen komen openbaar in mijn leven tot eer van Hem, maar het is slechts een kleine afspiegeling van deze eigenschap die in volmaaktheid aanwezig is in God. Want de HEERE is God. En Hij heeft eigenschappen waaraan ik op nooit gelijk zal worden. En dat is maar goed ook, want anders zou ik denken dat ik God zou zijn. En ik ben en blijf een mens. Zijn schepsel...

      Onbegrijpelijk voor mensen die niet geloven? Tevens voor mij! Maar in de wetenschap dat God mij liefheeft en Hij beter weet dan ik wat goed is voor mij en ons kan ik leven... God is veel groter dan ik kan bevatten met mijn menselijke verstand. En toch wil ik Hem beter leren kennen, door Zijn Woord en Geest. En ongemerkt? Word ik door deze gezindheid steeds meer Zijn beeld gelijk... En door het offer door Hem volbracht, is dit voor iedereen binnen handbereik. We hoeven alleen maar Zijn middel aan te grijpen. Het geloof in Zijn offer voor onze zonden... En daarom voor mij toch: WwJdid. Wat wil Jezus dat ik doe? En tevens in gedacht het grootste wonder door Hem volbracht. Zijn geboorte, lijden, sterven èn opstaan van de dood, Die mij en ons het eeuwig leven geeft. Which wonders Jezus did!

      Verwijderen
  4. De preek heb ik niet beluisterd, maar ik heb wel iets aan je uitleg. Zeker geen muggenzifterij, jouw vraag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Heleen. Wat fijn dat je iets had aan mijn uitleg. Ik voelde me eerlijk gezegd best wel een beetje kwetsbaar en vond het best spannend om dit te posten. Aan de andere kant vind ik het heel fijn, dat het een gesprek op gang brengt. Dat we samen nadenken over hoe we ons leven in Christus proberen praktisch te maken...

      Verwijderen
  5. Ik kan ook meer met jouw vertaalslag dan met de oorspronkelijke versie. Ik heb dat een lastige gevonden omdat Jezus voor ons nooit volledig te verstaan is. Weet ik wat Hij zou hebben gedaan? Soms ja, vaak nee. Gewoon omdat God te groot voor ons is. En Zijn gedachten zijn niet onze gedachten. Wat Jezus wil dat ik doe, is dan meer dichtbij en gaat om een werktuig te willen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anne. Zo fijn die verschillende reacties. En persoonlijk vind ik de bevestiging van jouw kant prettig. Dat ik niet de enige ben die op deze wijze hierover denkt... Maar boven alles, zo veel mooier dat we daardoor nadenken over ons leven met de Heere Jezus.

      Verwijderen
  6. Met dit blog moet ik gelijk denken aan het boekje dat ik eind vorig jaar weer eens heb gelezen, namelijk 'In Zijn voetspoor' van Charles M. Sheldon.
    ( https://www.bol.com/nl/nl/p/in-zijn-voetspoor/666815245/?bltgh=u7oStz85qg59D88VddhFOA.2_6.7.ProductImage )
    Een oud boekje maar een echte aanrader.
    We weten inderdaad nooit precies wat Jezus gedaan zou hebben, nog kunnen we alles doen wat Hij heeft gedaan, maar welk een ommekeer kan ons leven krijgen als we gaan nadenken bij de dingen die we (willen) doen vanuit de vraag wat Hij gedaan zou hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beetje late reactie, maar ik ken dat boekje realiseerde ik me toen ik hem opzocht op jouw link! In corona tijd, werd dit voorgelezen via een hervormde kerkelijke gemeente. Elke week een hoofdstukje. Tijdens de strijk luisterde ik ernaar. Mooi boekje inderdaad... Ik zie dat het nog steeds online is. Hierbij de link van het eerste hoofdstuk: https://www.youtube.com/watch?v=XVrNIurWB9Q

      Verwijderen
    2. O, wat mooi dat ze dat deden, zeg.
      Het is echt een heel mooi boekje, eentje die ik bij tijd en wijle nog eens pak en herlees.

      Verwijderen

Levende oase van troost

Veel gelezen post