Pagina's

donderdag 25 juli 2024

De hoop op de zaligheid


 


Lang heb ik nagedacht en onderzocht, voordat ik deze blog schreef. Wat is de kern van dit Schriftgedeelte? 

De profeten profeteerden al in het oude testament dat onze Verlosser geboren zou worden. Hij zou lijden, sterven èn opstaan uit de doden! Zij onderzochten wanneer dit ging gebeuren. En het is gebeurd, waarvan de apostelen, door de Heilige Geest, getuigden aan een ieder die het horen wilde. En niet alleen dat, tevens aan diegene die het wilde geloven met al hun aardse beproevingen die daarmee gepaard gaan! En wij kunnen dit allemaal lezen in Gods Woord. Zoals hier in de Petrus brief. Dat onze zaligheid in Christus verzekerd is. En dáárop mogen ook wij met een vaste zekerheid hopen, door onze zorgen, moeiten en beproevingen heen! Jezus Christus is door Zijn opstanding uit de doden, ons tot een levende hoop geworden. Hoe geweldig is dat!?  

Afgelopen maandag lazen mijn man en ik in ons dagboek een heel toepasselijk stukje. Bij mij bleef vooral de laatste tekst van dit gelezen gedeelte hangen:
Kolossenzen 3:4 Wanneer Christus geopenbaard zal worden, Die ons leven is, dan zult ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. 

De hoop op de zaligheid 

Christus zou komen en lijden.
Maar daarna..., heerlijkheid!
In oud Testamentische tijden,
getuigde de Geest dit aan profeten.
Ja..., door de opstanding van,
Jezus Christus uit de doden,
is 't gróte dat je ontvangen kan,
een eeuwige erfenis in de hemelen.

Daarin vindt u verheuging,
ondanks de droefheid,
door allerlei beproeving,
die we hebben voor korte tijd.
Straks zal God Zijn zaligheid openbaren!
Nu kracht om in geloof te blijven staan,
zodat we díe zaligheid gaan ervaren,
bij Zijn wederkomst op aarde...

Heb jij Hem lief al zie je Hem niet?
Geloof je met onuitsprekelijke vreugde,
omdat jouw ziel de zaligheid geniet,
door de verkrijging van 't einddoel?
Oh God de Vader zij geprezen!
Hij laat overeenkomstig 
Zijn grote barmhartigheid,
ons tot een levende hoop wezen!

Dit was het tweede gedicht(met een korte overdenking) van een serie gedichten over de eerste brief van Petrus. Een eerder gedicht/overdenking uit deze serie kan je vinden onder deze link: 
1Petrus: Het doel waartoe we geroepen zijn.

Een reactie vind ik fijn, maar dat je het gelezen en overdacht hebt, vele malen waardevoller! Dus voel je niet verplicht.😉

Overvloedige vrede en genade in Christus toegewenst.



2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de mooi blog.

    Ik ben extra blij met Gods kracht om mij te beschermen, vooral als ik verdriet heb door moeilijke situaties. Ik weet dat Hij mij zal vasthouden, zelfs wanneer mijn geloof op de proef wordt gesteld. dat naar aanleiding van deze verzen:

    1 Petrus 1:5 U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd. Daarin verheugt u zich, ook al wordt u nu voor een korte tijd – als het nodig is – bedroefd door allerlei verzoekingen, opdat de beproeving van uw geloof – die van groter waarde is dan die van goud, dat vergaat en door het vuur beproefd wordt – mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus.

    Ik gebruik dit hoofdstuk heel vaak in mijn gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor jouw reactie Aritha. Wat een geweldig vooruitzicht hè!? Tot lof en eer en heerlijkheid bij Zijn wederkomst...

      Verwijderen

Gered door Christus!

Veel gelezen post