Pagina's

vrijdag 16 augustus 2024

Heiligheid en broederliefde

 

In dit Bijbelgedeelte staat de tekst die ik meekreeg bij het afleggen van de belijdenis van het geloof. Namelijk: 

 1Petrus 1:18 in de wetenschap dat u niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, vrijgekocht bent van uw zinloze levenswandel, die u door de vaderen overgeleverd is, 19 maar met het kostbaar bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam.


Deze keer vond ik het wel heel moeilijk er een kort gedicht van te maken. Gewoon omdat ik zoveel waardevols in dit Bijbelgedeelte vond. Geen aardse rijkdom kon mij vrijkopen van mijn leven dat volkomen zinloos was. 


Wat is een zinloos leven eigenlijk? Dat kan ik vanuit twee oogpunten bekijken. 

  • Menselijk:

Wanneer ik niets presteer door geen goede opleiding en/of baan.  Of alleen voor mezelf te leven en niet tot nut van mijn naaste te zijn op welk een manier dan ook. Maar wanneer ik het vanuit Gods gezichtspunt bekijk? Waarvoor heeft God mij gemaakt? 

  • Goddelijk:

God schiep ons tot Zijn eigen genoegen en zodat wij, als Zijn schepping, het genoegen mogen hebben om Hem te kennen. Openbaring 4:11 U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen. Mocht je je willen verdiepen in de vraag 'waarom God ons geschapen heeft' dan kan je op verschillende betrouwbare websites meer informatie vinden. https://www.gotquestions.org/Nederlands/waarom-schiep-God.html

https://www.bijbelwoord.nl/waarom-heeft-god-mensen-geschapen/


De tien geboden van de HEERE verklaren wat mij betreft ook veel. Dan denk ik bijvoorbeeld aan vraag 4 van de Heidelbergse je catechismus. https://www.heidelbergse-catechismus.nl/ellende/zondag-2/vraag-4

Vraag 4:

Wat eist de wet Gods van ons?

Antwoord:

Dat leert ons Christus in een hoofdsom, Mattheüs. 22:37-40: 'Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten'. 


Doe ik dit bovenstaande niet, dan is mijn leven zinloos. Want hiervoor heeft Hij mij gemaakt: God te eren en Hem te dienen. En ja, dat betekent ook dat ik mijn naaste niet voor mijzelf dien, maar voor de eer van de HEERE. Voorheen diende ik mijn eigen verlangens en behoeften. En wat bereikte ik ermee? Was de vervulling ervan voor eeuwig? Nee, alles wat ik hier op aarde aan aardse verlangens vergaar, gaat verloren bij mijn sterven... 


Lees 1Petrus 1 vanaf vers 24 Want alle vlees is als gras en al de heerlijkheid van de mens is als een bloem in het gras. Het gras is verdord en zijn bloem is afgevallen. 25 Maar het Woord van de Heere blijft tot in eeuwigheid. En dit is het Woord dat onder u verkondigd is.


Oh HEERE, vergeef mij dat ik niet voldoe aan waarvoor u mij geschapen heeft. Laat mij heilig leven uit de Levende hoop door het offer van Uw lieve Zoon. En daarmee uitzien op het eeuwig heilig leven in Uw nabijheid...

John Piper kan het vele malen beter verwoorden dan ik dat kan:

Je levenswandel zal heilig zijn. Heiligheid bestaat uit drie onderdelen. Kennis: ‘Omgord daarom de lendenen van uw verstand, wees nuchter’, zie de wereld zoals hij daadwerkelijk is, zie de eeuwigheid, zie de waarde van hoop. Voel nieuwe passies. Begin een nieuwe levenswandel. Dát is het christendom. Hierbij de link naar geloofs toerusting.nl, waar John Piper 1Petrus 1: 13-16 uitlegt. 

https://www.geloofstoerusting.nl/videos/de-hoop-die-strijdt-tegen-zonde/


Heiligheid en broederliefde 

Ik was onwetend en mijn begeren 

was niet naar de wil des HEEREN.

Maar wat ik toen hoorde?

Die verlossende woorden:

Christus kwam en wilde lijden

om mij van de dood te bevrijden!

Door zijn opstanding uit de doden,

is mij de eeuwige zaligheid geboden.


Ach Vader, Uw Zoon kocht mij,

door Zijn bloed vrij!

Afgevallen als een bloem in het gras,

dat óóit mijn heerlijkheid was.

Eens geboren uit vergankelijk zaad,

Wedergeboren door Jezus daad;

benoemd tot onvergankelijk zaad,

die in Zijn handpalm geschreven staat.


Is de vreze des Heeren bij elke stap, 

gedurende mijn vreemdelingschap?

Hou ik mijn verstand hierop gericht,

zodat ik niet voor oude begeerten zwicht?

Mijn naaste oprecht liefdevol behandel?

Vrijgekocht van een zinloze levenswandel,

die overgeleverd is van de vaderen,

mogen we in gebed Jezus naderen...


God is heilig is in Leviticus te lezen:

daarom moeten ook wij heilig wezen.

Heb jij 't onder de verkondiging gehoord?

Gods levende eeuwigdurende Woord?

Houdt jij jouw oog op God gericht?

Heb jij door Zijn Geest jouw ziel gereinigd

in gehoorzaamheid aan de waarheid?

Eeuwig leven is door Christus bereid!


N.a.v.: 1Petrus 1: 13-25

Het vorige gedicht en overdenking in deze serie: De hoop op de zaligheid


Een reactie vind ik fijn, maar dat je het gelezen en overdacht hebt, vele malen waardevoller! Dus voel je niet verplicht.😉


Op naar hoofdstuk 2 van deze prachtige waardevolle brief van Petrus.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Veel gelezen post