Pagina's

dinsdag 18 mei 2021

Kom Heilige Geest



Eerst hoorde Theofilus van Jezus daden, beschreven in het Evangelie van Lukas. Hoe Christus heeft geleden en is verraden, uit de dood opstond en zieken genas. Jezus vertoonde Zich veertig dagen lang na Zijn opstanding. Hij verklaarde alles aan de discipelen en toen ging, bij Zijn laatste verschijning hun verstand open. Zij begrepen toen, dat alles op deze wijze moest verlopen. Na drie jaar Zijn discipelen te zijn geweest, Nu wachtend, op de vervulling met de Heilige Geest. Jezus vertrekt op een wolk uit hun midden, zij gaan volhardend en eensgezind bidden.
Nu wachten in Jeruzalem op Zijn Kracht,
voor het vervullen van Gods opdracht.
De Heilige Geest komt, daarop vertrouwen zij!
Daarna gaan ze van Gods Zoon getuigen,
zondaren van Jezus Christus overtuigen!
Maar…, hoe is dit bij jou en bij mij!?

Bezitten wij deze eigenschappen:
Volharding, bidden en smeken?
Of zijn we op gemakzucht te betrappen?
Of vallen we terug in onze gebreken?
Na onze belijdenis wordt het toch niet stil?
Het komt erop aan tot het doen van Zijn wil. Van Hem blijven leren en vouwen van handen,

zodat ons hart van liefde voor God blijft branden!
Want ook wij hebben die heilige opdracht.
Bidden wij voortdurend om Zijn kracht?
Een eend duikt onder water,
om op de oever even later,
eerst totaal verzopen,
het water van zich af te laten lopen.

Gaan wij zo de kerk naar binnen en buiten?
Gods Woord druipt af, in plaats van in onze harten sluiten?
Lukas en handelingen zijn voor Theofilus geschreven.
Dat zijn jood, heiden, God lievenden in hun leven.

Leer ons Hem kennen in Zijn doen en Zijn onderwijzen.
Laten we Hem bovendien eensgezind prijzen,
door te luisteren en leren gehoorzamen!
Ons in Zijn geboden te bekwamen.
Want het Evangelie is niet vrijblijvend,
omdat je het via de Ander(e) kant kent.
Nog nooit gezien, gehoord of in harten opgekomen,
dat heeft Hij bereid voor die in liefde tot Hem komen.
Het legt alles van mij bloot,
waarvoor Christus Zijn bloed vergoot.
Gods licht vaart ons leven binnen,
ik ga de zonde haten, Zijn geboden beminnen.
Satan probeerde Jezus tot zonde te verleiden,
Zijn Godheid kon niet van Zijn mensheid scheiden,

daarom kon Hij in Zijn Vaders wegen blijven gaan!

Maar blijven wij ook zo stevig staan?
Wij worden dagelijks door de Satan verzocht,
om zonden te doen tegen Hem, Die ons vrijkocht!

Theofilus die de blijde boodschap voor het eerst leest, gelooft ‘t met de hulp van de Heilige Geest. De discipelen overtuigden niet door eigen kracht, het was Gods genade, die verlossing bracht. Ze mochten van een heerlijk werk getuigen, de wereld van zonde, gerechtigheid en oordeel overtuigen. De kracht van de prediker? Is de Heilige Geest, dat is zeker! Zijn herscheppende liefde snoeit, waardoor ‘t mooie in mensen opbloeit. Als wij die vissers eerst hadden gekend, waren zij wel de láátste die je uitzendt… God gaat echter ongeloofwaardige wegen, geeft liefde, gebruikt zijn wraak niet tegen, de vijanden, ook al doen zij Hem veel kwaad, biedt Hij hen genade aan, een tegendraadse daad! Wij denken dan boos: ‘ben ik mijn broeders hoeder?’ Jezus maakte juist gebruik van een ongehuwde moeder.

Maakte van vissers der vissen, vissers der mensen.
Een groter God!? Kan ik me niet wensen! Laat ik me nu door Zijn Heilige Geest leiden, waardoor ik me aan God ga toewijden? En in plaats van al mijn schone schijn, wil ik er toch voor mijn naaste zijn? Tevens vervul ik dan Zijn taak, en neem ik geen wraak… Want Zijn leven was vol van liefde, ook voor hen, die Hem griefde… Met twaalf jaar al zoveel wijs verstand, leer mij leven uit Zijn hand! Weg..., de prikkel van de dood, in Jezus maken wij God groot! Verliet voor mij Zijn hemelse rijkdom. Na Zijn sterven, opgestaan en naar de hemel teruggekeerd. Vreugde in de hemel, als een zondaar zich bekeerd! Kom Heilige Geest, ja kom!!!
https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/162115020000241


N.a.v. de tekstgedeelten:
Lukas 3: 21- 22
Lukas 4: 1- 2, 14- 15, 31- 37
Handelingen 1: 1- 3

Tekst:
Handelingen 1: 1- 3
Het eerste boek heb ik gemaakt, o Theofilus, over alles wat Jezus begonnen is te doen én te onderwijzen, tot op de dag waarop Hij opgenomen is, nadat Hij door de Heilige Geest aan de apostelen, die Hij uitgekozen had, opdrachten had gegeven. Hij heeft Zichzelf, nadat Hij geleden had, ook levend aan hen vertoond, met veel onmiskenbare bewijzen, veertig dagen lang, waarbij Hij door hen gezien werd en over de dingen sprak die het Koninkrijk van God betreffen.

 




2 opmerkingen:

Levende oase van troost

Veel gelezen post