Pagina's

maandag 10 mei 2021

Laten leiden op de kruisweg



Geen gemakkelijke weg:

Van jongs af aan zit het in ons bloed,

dat je het allemaal liever zelf doet.
Ookal is het niet altijd even handig,
zo worden we wel volwassen en zelfstandig.
Maar in de omgang met onze HEERE,
moeten we dit gedrag absoluut afleren!
Jezus dienen we voor ons uit te laten gaan,
Hem te volgen op onze aardse loopbaan.
Tot drie keer toe vroeg Hij:
'Petrus, houdt jij van mij?'
Jezus raakt Petrus tot 't diepst in zijn hart,
zijn trots verdwijnt, er volgen tranen van smart.
Hij antwoordt: 'U weet toch dat ik van U houd!?'
Jezus kijkt inderdaad naar zijn diepste inhoud!
Kan of wil hij zijn vissersberoep verliezen,
door zijn Heere hierboven te verkiezen?
Petrus krijgt aldus een bijzondere opdracht.
En wie had dit nu ooit verwacht,
van deze passievolle man,
die meestal eerst doet en dan denken kan?
Jezus keek echter niet naar zijn prestaties of mooie woorden,
want 't was ook door Petrus, dat soldaten Zijn handen doorboorden!
Met de jaren volgde Petrus, Jezus volhardend en trouw,
niet wetend dat Hij als Jezus, eindigen zou...
Dit wordt door Jezus in dit Bijbelgedeelte voorspeld,
en nu dankzij Johannes aan ons doorverteld.
Met Petrus omgekeerde kruisdood,
verkondigde hij Jezus en maakte Hem groot!

Een weg van volgen:

Hebben wij de HEERE meer lief,
dan echtgenoot, kinderen of aards gerief?
Volgen wij Hem op onze kruiswegen,
en vragen wij Hem om Zijn zegen?
Opdat we ondanks ons lijden,
ons in Christus verblijden?
Want als we compromissen sluiten,
sluiten we Jezus buiten...
Zonder compromissen vermeerdert ons lijden,
maar zullen we wel Zijn Evangelie verspreiden!
Zijn wij in ons volgen radicaal?
Of gaan we eigen wegen, is dat ons verhaal?
Dan zullen ze ons kruis ontlopen,
maar kunnen we niet op Zijn bijstand hopen...
Het volgen houden we vol, 't is maar dat je het weet;
door wat Jezus voor ons aan het kruis deed!
Daarbij door Zijn Geest, Die ons met Zijn gaven overlaad,
en ons tot Zijn bestemming komen laat.
Voor Jezus was Petrus overbodig.
Hij leerde; juist ik heb Jezus nodig!
Hebben wij dit al geleerd?
Of hebben we Hem uit ons leven geweerd?
Satan wil dat we ons zorgen maken,
en daarmee het volgen van Jezus staken.
Jezus geeft echter een fundering in verdriet en tegenslagen.
Geeft vreugde in wat wij op onze wegen moeten dragen.
Want Jezus keek niet naar onze prestaties of mooie woorden,
Hij liet het voor ons toe, dat soldaten Zijn handen doorboorden!


Een persoonlijke weg:

Petrus vraagt dingen die hem niet aangaan.
Hoe zal hij die vergelijking met Johannes doorstaan?
Jezus vermaant hem; dit moet hem niet boeien,
hij moet zich niet met de weg van Johannes bemoeien!
'Petrus, volg u Mij!'
Een persoonlijke weg voor hen allebei...
Als ik nu jouw weg vergelijk met de mijne?
Ben ik menselijk gericht en mijn geloof zal wegkwijnen.
Want het eens worden met Zijn weg met mij,
is dan zeer lastig en dat maakt mij niet vrij.
Die weg is dan juist moeilijk te verdragen.
Maar Jezus wil dat ik Zijn hulp zal vragen!
Ik hoef nóóit een weg te gaan,
die Jezus niet is gegaan...
Daar heb ik lijden en spot voor over,
van die duivelse eerberover!
Zo gaat God met een ieder Zijn eigen weg,
áls ik Hem volg en mijn leven in Zijn handen leg.
Want Jezus kijkt niet naar mijn prestaties of mooie woorden,
leed vrijwillig voor mij, terwijl soldaten Zijn handen doorboorden!
Wanneer ik mij door Hem laat leiden, loop ik Hem nooit mis,
Want God gaat met mij, de beste weg die er is!!!



N.a.v. het Bijbelgedeelte:
Johannes 21: 15- 26

Tekst:
Johannes 21:18
Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Toen u jonger was, omgordde u uzelf en liep u waar u wilde; maar als u oud geworden bent, zult u uw handen uitstrekken, en een ander zal u omgorden en u brengen waar u niet heen wilt.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/162054540000241







2 opmerkingen:

Levende oase van troost

Veel gelezen post