Pagina's

dinsdag 4 mei 2021

Luistert ú

 'n Gelijkenis lijkt op een masjaal,

en is niet zomaar een verhaal.

Bij de eerste gelijkenis door Jezus vertelt,

staat Zijn duidelijke uitleg vermeld.

Maar bij de volgende zes,

leren we een belangrijke les.

Het is de dramatische vraag over gelijkenissen,

'Begrijpen we deze geheimenissen?'

Schriftgeleerden die gelovig 'leken',

verlangden van Jezus een teken.

Maar Jezus reageerde verbolgen,

want zij wilden Zijn Vader niet volgen...

Luistert ú? De gelijkenis voltrekt zich nu!

Bovendien gaat hij over mij èn over  u.

 

Geven wij aan Gods Woord geen gehoor?

Dan zitten we op het verkeerde spoor...

Hebben we gaven van de toekomende eeuw gesmaakt?

En zijn we alsnog afgehaakt?

Daarbij het goede van Gods Woord geproefd?

Dan hebben we Zijn Heilige Geest bedroefd!

Jij mens, die éénmaal is geboren,

gaat dan voor eeuwig verloren…

Want Jezus zaait vruchten,

 in harten die tot Hem vluchten.

Niet bij hen die snode plannen beramen,

en tevens Hem niet willen gehoorzamen!

Willen we over de gelijkenissen discussiëren?

Dan ontgaat ons wat Jezus ons wil leren.

 

Wie niet heeft, vuil is of onrecht doet,

wordt met meer van ditzelfde gevoed…

Maar wie heilig en rechtvaardig is,

krijgt hiervan nog meer, dat is gewis!

Al voelt dit héél oneerlijk,

dat laatste vind ik wel begeerlijk!

De Zaaier zaaide met brede armslag,

ruimhartig over de akker de gehele dag...

De akker moest men daarna ploegen,

daarna wachten hoe de zaadjes zich gedroegen.

Rotsen, doornen en distels waren verborgen,

Zou de aarde voor wasdom zorgen!?

Op de goede aarde groeide het wel.

Op steenachtige aarde verschroeide 't snel!

 

Wanneer wij zojuist Gods Woord,

in de kerk hebben gehoord?

Het niet begrijpen dan komt de boze en rukt alras…,

weg, wat in onze harten aan zaad gezaaid was.

Of valt ‘t bij ons in goede aarde?

Krijgt het daardoor de júiste waarde?

Het Woord gezaaid in onze harten leert,

hóe ons hart op het Evangelie reageert.

Als we door stormen heen worstelen,

laten wij Zijn Woord dan dieper wortelen!?

Leg jouw leven naast déze gelijkenis,

en zie hoe het met jouw ziel gesteld is!

Als ik naar de door Jezus geschetste plaatjes kijk,

en bedenk, op welk plaatje ik met mijn leven lijk?


Dan vraag ik me af; wie ben ik?

Een mens van het ogenblik?

Ben ik druk bezig met rijkdom, gezondheid of eer?

Moeilijk is het dan, het Koninkrijk in te gaan van onze Heer!

De kerk groeit tegen de verdrukking in.

Maar sóms groeit ook de tegenzin...

Corona(maatregelen) en hun gevaar,

maakt dan 't gebrek aan wortels openbaar.

Dit is gelinkt aan de eindtijd;

Men struikelt als men lijdt!

Het onedele en ondergesneeuwde heeft Hij verkozen.

omdat de rijken Hem vaak verwaarlozen...

Rijken redden zichzelf; wat een hoogmoed…!

Ze vergeten dat het enkel Jezus is, Die dat doet!



Terwijl de arme kerk groeit en Zijn licht laat schijnen?

Lijkt de rijke welvarende kerk weg te kwijnen…

Heeft het Woord voor ons nog transfromerende kracht?

Is het in en aan jouw hart gebracht?

Terwijl je Zijn Woord leest met een hart dat tot Hem zucht,

gééft het honderd-, zestig- of dertig-voudig vrucht!

Wees niet wettisch of moralistisch beladen,

want het is wel honderd procent genade!

Wanneer je met God en Jezus gaat leven,

kán het alleen maar vruchten geven!

Het kan dus beslist geen kwaad om te kijken of ik vruchten mis,

Of dat Hij bij mij wel, vruchten aan het zaaien is....

Onvermoeibaar zaait Hij op mijn en jouw akker; Jezus onze Heer,

voor honderdvoudige vruchten van God; tot Zijn eer!!!

 

N.a.v. een preek met als tekstgedeelten:

Mattheüs 12:46-50
Mattheüs 13:1-9
Mattheüs 13:18-23
1 Korinthe 3:9-15

Tekst:
Mattheüs 13:18
Luistert ú dan naar de gelijkenis van de zaaier.


https://kerkdienstgemist.nl/stations/241/events/recording/161994060000241






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levende oase van troost

Veel gelezen post